ECHO of GOTHENBURG (1)

en professionell organisatör gör vardagen enklare

Organized. Anlita en professionell organisatör

Sorterar, rensar ut, organiserar, tidsplanerar.
Hem och företag.

Att ha ordning och reda ger dig inte bara en bättre sinnesro. Att rensa och organisera kan också hjälpa dig att spara både energi, tid och pengar! Även om jobbet kan verka enkelt kan det för visssa vara svårt att hitta tid och ork att genomföra det. För andra kan uppgiften kännas överväldigande och man funderar länge på var man börjar eller hur man organiserar mest effektivt. Det finns också tillfällen i livet när förutsättningarna ändras och vi har ännu mindre tid eller energi över, till exempel när bostadsförhållanden ändras. Om du känner igen dig i det här är det dags att anlita en professionell organisatör:

  • Dina saker har tagit över garaget, rummet, garderoben, skåpen eller lådorna och du får inte längre plats.
  • Du känner frustration över de ständigt stökiga och dåligt organiserade utrymmena hemma.
  • Du känner stress över att aldrig hitta det du behöver eller att du ständigt köper saker du glömt bort att du redan hade.
  • Du har bytt bostad och innehållet i lådorna verkar aldrig hinna sorteras. 
  • Du missar ofta bokade tider, att betala räkningar i tid eller andra viktiga åtaganden.
  • Du har en känsla att viktiga papper och dokument göms och glöms bort i kaoset.

SÅ HÄR ARBETAR VI

  • Första besöket är kostnadsfritt och vi diskuterar dina utmaningar och förutsättningar, och vilket resultat du förväntar dig.
  1. Vilka steg är nödvändiga för att nå önskat resultat? T ex inventera, rensa, sortera, forsla bort, strukturera, nya förvarings- och organiseringslösningar.
  2. Vad får det kosta? Budget bestäms av arbetets omfattning men även vilka steg vi ska vara involverade i och hur mycket arbete som kan utföras av dig själv. En viss del av arbetet är berättigat till RUT-avdrag.
  • Efter det inledande mötet lämnas en offert med tidsplan och efter ditt godkännande startar arbetet enligt tidsplanen.
  • När arbetet är slutfört lämnas dokumentation med tips om nya goda vanor och överenskommelse om ev återbesök.

INSPIRERAD AV KONMARI

Marie Kondo. KonMari.

Vi jobbar gärna efter KonMari metoden om det passar dig och uppgiften. Marie Kondo är den japanska organiseringskonsulten som revolutionerat världen med sina metoder. Hon lär oss kosten att städa en gång för alla för att aldrig mer behöva leva i ett prylkaos!

Vi är medlem i amerikanska NAPO (National Association of Professional Organizers) och certiferad deltagare i programmet "Fundamental organizing & productivity principles", NAPO University.

En professionell organisatör:

  • Arbetar med organisering och strukturering av saker, tid och data.
  • Har förståelse för betydelse av dina saker, din tid och din data och respekterar att vårt samarbete är privat. NAPO Code of Ethics är vår ledstjärna*.
  • Gör sig inte av med dina saker utan ditt medgivande. Vi hjälper dig att se vad du inte längre behöver, eller har slutat älska.
  • Ser till att saker som du inte längre behöver (eller älskar) får ett nytt hem, och slänger bara det som tjänat färdigt.
  • Har också som uppgift att lära för att du ska lägga grunden till en ny vana.
  • Tar inga överpriser. Tillsammans kommer vi överens om ambitionsnivån och din egen inbladning i organiseringsarbetet.
  • Använder i första hand befintliga förvarings- och organiseringslösningar, i andra hand föreslås nya.
  • Är inte här för att döma, bara för att hjälpa. Vi förutsätter att du inte börja rensa innan vi kommer, vi behöver den verkliga bilden av din utmaning.
  • Älskar att bringa ordning i kaos, ju stökigare desto bättre!

*NAPO Code of Ethics
The NAPO Code of Ethics is a set of principles that guides our professional conduct with our clients, colleagues, and community. Members of NAPO pledge to exercise judgment, self-restraint, and conscience in their conduct in order to establish and maintain public confidence in the integrity of NAPO members and to preserve and encourage fair and equitable practices among all who are engaged in our profession.
Clients
1. Working Relationships
I will serve my clients with integrity, competence, and objectivity, and will treat them with respect and courtesy.
I will offer services in those areas in which I am qualified and will accurately represent those qualifications in both verbal and written communications.
When unable or unqualified to fulfill requests for services, I will make every effort to recommend the services of other qualified organizers and/or other qualified professionals.
I will advertise my services in an honest manner and will represent the organizing profession accurately. 
2. Confidentiality
I will keep confidential all client information, both business and personal, including that which may be revealed by other organizers.
I will use proprietary client information only with the client's permission.
I will keep client information confidential and not use it to benefit myself or my firm, or reveal this information to others. 
3. Fees
I will decide independently and communicate to my client in advance my fees and expenses, and will charge fees and expenses which I deem reasonable, legitimate, and commensurate with my experience, the services I deliver, and the responsibility I accept.
I will make recommendations for products and services with my client's best interests in mind. 
Colleagues
I will seek and maintain an equitable, honorable, and cooperative association with other NAPO members and will treat them with respect and courtesy.
I will respect the intellectual property rights (materials, titles, and thematic creations) of my colleagues, and other firms and individuals, and will not use proprietary information or methodologies without permission.
I will act and speak on a high professional level so as not to bring discredit to the organizing profession.